Khamis, 13 Ogos 2009

Homeopati berbeza dengan alopati

Produk homeopati bukan sahaja berbeza daripada produk alopati, tetapi juga daripada produk tradisional. Baik ianya teh Manjakani, kapsul Manjakani, Manjakani Plus, Perampina, Pelangsina, Tongkat Ali, pil ikan haruan, Awal Gamat, jeli Gamat, minyak Gamat, jus Mengkudu, Kacip Fatimah, teh Halia, halia Madu, Garlic, pil bawang putih, ikan linang, teh hijau, susu kambing, maupun pelbagai ubat yang diproses secara tradisional baik sebagai ubat ataupun sebagai pemakanan kesihatan.
Homeopati berbeza daripada kesemua itu, baik ianya hi-q, kismis, madu dan sebagainya dari segi cara ianya disediakan atau diproses bermula dari bahan mentah sehingga kepada peringkat ianya dipotentaiskan. Sekiranya ia diproses secara tradisional atau digunakan secara tradisional, tidak semestinya ia merupakan produk homeopati. Produk homeopati harus berbeza, dinyatakan berbeza, dilabelkan berbeza, diklasifikasikan berbeza serta dipreskripsikan mengikut kaedahnya yang tersendiri.
Justeru petikan berita yang disiarkan oleh Pusat Racun Negara, USM di dalam internet itu adalah bertepatan dan harus disokong serta dipraktikkan di dalam perundangan Malaysia.
Petikan dari berita tersebut berbunyi begini:
Ubat homeopati tiada kesan sampinganBerita Harian, Sabtu - 20 Februari 1999
Kuala Lumpur (Malaysia) - Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD), Kementerian Kesihatan telah membuat keputusan mengecualikan ubat homeopati daripada didaftarkan dengan Kementerian Kesihatan. Keputusan ini dibuat kerana bahan aktif tunggal yang terdapat dalam ubat homeopati adalah bahan yang sudah diproses mengikut kaedah homeopati dan tidak mengandungi bahan molekul ubat, jadi ianya tidak mengandungi bahan kimia dan kesan sampingan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih ulasan anda,saya akan berusaha membalas setiap ulasan dengan kemampuaan tenaga dan fikiran yang sebatas.