Khamis, 13 Ogos 2009

Falsafah Homeopathy

Falsafah Homeopathy / Homeopathic Philosophy
Oleh Prof Dr Sir Nik Omar
Falsafah Homeopati begitu unik dimana dihuraikan perbincangan berbagai aspek perubatan dari sudut falsafah. Kerana ilmu-ilmu kedoktoran yang hanya menumpukan aspek pembelajaran sains semata-mata akan gagal menyelesaikan masalah pesakit. Oleh itu pengajian kedoktoran homeopati mewajibkan seseorang pengamal perubatan homeopati mempelajari sains tulin, falsafah dan juga seni.
Tidak hairanlah Samuel Hahnemann meyifatkan seorang ahli homeopati itu mempunyai tiga watak pada dirinya iaitu ahli falsafah, ahli sains dan seorang seniman.
Kenapa ahli perubatan itu dikenali sebagai seorang ahli falsafah ? Ini kerana ahli homeopati mengupas dengan mendalam soal-soal tenatng apa itu penyakit dan apa itu sihat. Yang sakit itu adalah manusia dan kita sebagai ahli perubatan harus mengetahui apa punca penyakit sebenarnya, mencari akar umbi penyakit dan memberi satu ubat yang benar-benar boleh menyembuhkan pesakit tersebut. Soal penyakit dan kesakitan ini bukanlah bidang sains, malah ia lebih menjuruskan kearah falsafah.
Kenapa pula ahli homeopati dipanggil sebagai seorang saintis ? Sebab ahli-ahli homeopati mempelajari sains perubatan saperti anatomi, fisiologi, biologi, pathalogi, fisik , kimia dan sebagainya, maka denga itu, ia dikenali sebagai seorang saintis.
Kenapa ahli homeopati dipanggil seniman ? Kenapa tidak, sebab kaedah menyentuh pesakit, bertanya pesakit dengan lemah lembut, berbicara dengan tutur kata yang sopan dan berbudi bahasa. Itu semua bukan falsafah dan tidak juga sains tetapi itu adalah seni perawatan, makan tidak hairanlah ahli homeopati juga dikenal sebagai seniman.
Sumber: Fakulti Perubatan Homeopathy Malaysia, Pasir Mas, Kelantan. tel: 09-7972948
Web: http://drnikomar.tripod.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih ulasan anda,saya akan berusaha membalas setiap ulasan dengan kemampuaan tenaga dan fikiran yang sebatas.